Vlada FBiH prihvatila je danas Informaciju Federalnog ministarstva obrazovanja i znanosti o dokumentu “Analiza upisne politike u srednjoškolskom obrazovanju u BiH s aspekta potreba tržišta rada”, s predloženim preporukama, te zadužila Glavno tajništvo da ovu informaciju uputi vladama kantona.
Prema analizi Federalnog zavoda za zapošljavanje, svega 17,6 posto nezaposlenih osoba nalazi posao u razdoblju do 12 mjeseci, a čak 82,4 posto tek nakon pet godina. To je, prije svega, posljedica strukturne nezaposlenosti u BiH.
Istovremeno, zbog izražene dugoročne nezaposlenosti, većina registriranih nezaposlenih osoba posjeduje zastarjela znanja, vještine i kompetencije.
Stoga je jedna od preporuka da nastavni planovi i programi budu takvi da kod učenika razvijaju znanja i vještine potrebne na tržištu rada.
Također, upisne politike trebaju biti strateški osmišljene kroz izgradnju partnerskog odnosa između ministarstava obrazovanja i poslodavaca, te ostalih socijalnih partnera.
Preporučeno je i da počne primjena profesionalne orijentacije učenika i da ona treba biti standardizirana i usmjerena na prepoznavanje učeničkih sposobnosti i afiniteta, te potražnju na tržištu rada.
Federalna vlada je, također, prihvatila Izvješće za 2013. godinu o postignutom napretku u izvršavanju ciljeva i mjera iz Operativnog plana aktivnosti na provedbi mjera i preporuka sadržanih u Analizi stanja u oblasti srednjeg obrazovanja s prijedlogom mjera za usuglašavanje obrazovanja sa potrebama gospodarstva.
U Izvješću je, među ostalim, ukazano na činjenicu kako u Srednjebosanskom, Hercegovačko-neretvanskom, Zapadnohercegovačkom i Kantonu 10 kantonalni zakoni koji se odnose na srednjoškolsko obrazovanje još nisu usuglašeni s Okvirnim zakonom o srednjem stručnom obrazovanju i obuci u BiH.
Što se tiče uspostave tripartitnih savjetodavnih vijeća, to je dosad učinjeno samo u Tuzlanskom i Bosansko-podrinjskom kantonu.
Savjetodavna vijeća su uspostavljena u svim srednjim stručnim i tehničkim školama u Posavskom, Bosansko-podrinjskom i Kantonu Sarajevo, dok su u Tuzlanskom i Zeničko-dobojskom uspostavljena u pojedinim srednjim školama.
INFORMACIJA O UPISU UČENIKA U OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE
Vlada FBiH je prihvatila Informaciju Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke o upisu učenika u osnovne i srednje škole u Federaciji BiH u školskoj 2013/14. godini s predloženim preporukama.
U FBiH je i ove školske godine nastavljen trend smanjenja broja učenika koji su upisani u prvi razred osnovnih škola.
Postotak smanjenja broja učenika prvih razreda osnovne škole u periodu školska 2009/10 – 2013/14. godina iznosi 13,74 posto. Ukupan broj učenika osnovnih škola je, u istom periodu, smanjen za 16,74 posto.
Ove školske godine je prvi put zabilježeno smanjenje broja učenika upisanih u prvi razred srednjih škola u petogodišnjem periodu.
Naime, u odnosu na školsku 2009/10. godinu, taj broj je smanjen za 24,78 posto. Najznačajniji razlog ovog smanjenja je taj što je u pet kantona ove školske godine u prvi razred upisana prva generacija učenika koji su se obrazovali po devetogodišnjem programu osnovnog obrazovanja i koja je bila malobrojnija od generacija prije toga zbog paralelnih prvih razreda osnovne škole (prvi devetogodišnje i prvi osmogodišnje), kao i radi odgođenog polaska u prvi razred određenog broja učenika, što je bio rezultat odluke njihovih roditelja.
Drugi razlog je pad nataliteta u Federaciji BiH. Analizom kretanja ukupnog broja učenika srednjih škola u Federaciji BiH utvrđeno je da je u periodu školska 2009/10 – 2013/14. došlo do povećanja ukupnog broja učenika srednjih škola i da to povećanje iznosi 11,39 posto.
Vlada je zaključila da je u svim kantonima potrebno osigurati dosljednu primjenu člana 16. Okvirnog zakona o osnovnom i srednjem obrazovanju u BiH koji propisuje da osnovno obrazovanje traje devet godina.
Također, treba uspostaviti efikasan sistem evidentiranja djece koja ne upisuju osnovnu školu i koja napuštaju osnovno i srednje obrazovanje prije njegovog završetka, kao i osigurati pravo pristupa i upisa u osnovnu školu djeci koja nisu evidentirana u matične knjige rođenih.
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, u saradnji s kantonalnim ministarstvima, treba nastaviti provoditi projekt nabavke besplatnih udžbenika za djecu iz socijalno ugroženih porodica i transformisati ga u redovan godišnji program.
Ova ministarstva trebaju razmotriti mogućnost uvođenja obaveznog dvogodišnjeg srednjoškolskog obrazovanja koje bi vodilo do sticanja određene kvalifikacije.
Fena